Woordje van Mirjam
Een omgeving om tot leren te komen
April 2025 – Maria Montessori was ervan overtuigd dat elk kind zich kan ontwikkelen als het zich in een omgeving bevindt die voldoende uitdaging biedt, passend bij zijn of haar ontwikkelingsfase. Dit principe is nog steeds een van de pijlers van het moderne montessorionderwijs. Onze docenten volgen regelmatig cursussen over wat wij noemen “de voorbereide leeromgeving” en steeds vaker krijg ik verzoeken voor aanpassing van de leslokalen.
We weten ook dat een omgeving niet de enige factor is om tot leren te komen. Het is belangrijk dat leerlingen zich realiseren welk gedrag er nodig is om geconcentreerd te kunnen leren. Dat is iets anders dan gezellig chillen met je vrienden, al vinden we de sociale component van leren in ons onderwijs ook heel belangrijk.
De afgelopen weken hebben we met leerlingen en medewerkers nagedacht over gedragsregels. Welk gedrag past in een omgeving waar je tot leren komt? Hiermee willen we op een positieve manier formuleren wat we wel willen zien, in plaats van een opsomming van regeltjes over wat we niet wenselijk vinden.
Onze leerlingenraad was al wat eerder begonnen met het opstellen van een leerlingenstatuut met daarin de rechten en plichten voor leerlingen. Het resultaat is te vinden op onze website. Het is nog wel een redelijk formeel document, omdat het moet voldoen aan allerlei eisen, maar het vertaalt zich goed naar een aantal basisafspraken over gedrag in de school voor zowel leerlingen als medewerkers.
Na de vakantie gaat de leerlingenraad de klassen langs om alle leerlingen hierover te informeren. En zo zorgen we samen voor versterking van een klimaat waarin het fijn is om met elkaar te werken.
Geniet van de meivakantie!
Mirjam Stuiver
Februari 2025 – In een tijd waarin er veel verschuift in de wereldpolitiek en er steeds vaker dreigende taal klinkt van onze wereldleiders voel ik meer dan ooit verbondenheid met de opdracht die we als onderwijs hebben. We trekken een aantal jaren op met onze leerlingen en proberen ze in die tijd mee te geven dat ze deel uitmaken van een samenleving waar ze samen met anderen vorm aan kunnen geven. Maria Montessori verwoordde die opdracht als “Door het kind naar een nieuwe wereld”. Het is voor ons dan ook vanzelfsprekend dat we leerlingen opleiden tot maatschappelijk betrokken mensen, door steeds de verbinding te zoeken met die maatschappij.
Recent brachten onze leerlingen in 3 havo een bezoek aan het gemeentehuis voor een educatief programma rondom democratie. Ze ondervonden wat het betekent wanneer één persoon alle macht heeft, belden met de burgemeester en gingen met zelf opgerichte partijen onderling in debat. Het was een mooie manier om te leren hoe je onderbouwd een standpunt inneemt, met respect luistert naar de mening van anderen en met elkaar zorgvuldige afwegingen maakt. Leerlingen ervaren hoe belangrijk het daarbij is dat je de taal goed beheerst.
Een activiteit als dit maakt zichtbaar hoe we werken aan vaardigheden op het gebied van burgerschap en taal. Samen met rekenen en digitale geletterdheid vormen ze de essentiële basis voor ieder kind om met succes te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Ze bieden ons dan ook volop mogelijkheden om invulling te geven aan onze opdracht.
Een fijne vakantie!
Mirjam Stuiver
Directeur