Selecteer een pagina

Nieuws vanuit de school

  1. Voorpagina
  2. >
  3. Nieuws vanuit de school

Theaterproject “Haunted House” en meer!

Wat een bijzondere tijd hebben we achter de rug op het Montessori College! Het theaterproject “Haunted House” van het vak Drama van klas 2 was een groot succes. Onze leerlingen wisten het publiek te verrassen met spannende spookverhalen en indrukwekkende effecten. Het schoolgebouw werd voor één avond omgetoverd tot een griezelige belevenis, vol creatieve inbreng van de leerlingen zelf.

Naast dit theateravontuur, zijn er meerdere klassen binnenkort naar het theater met het examenvak Drama, maar ook voor Frans staat het theater binnenkort op de planning. 

Maar we hebben nog veel meer gedaan op het gebied van cultuur, burgerschap, taal en onderzoek:

  • Onlangs kregen onze 3 mavo-leerlingen een unieke kans om burgerschapsvorming in de praktijk te ervaren. Zij brachten een bezoek aan de gemeente Arnhem om te ontdekken hoe het eraan toegaat in de raadszaal. Voor de 3 mavo-leerlingen een unieke kans om burgerschapsvorming in de praktijk te ervaren. Zij brachten een bezoek aan de gemeente Arnhem om te ontdekken hoe het eraan toegaat in de raadszaal. Tijdens het bezoek leerden de leerlingen hoe politieke besluitvorming werkt, wie welke rol speelt binnen de gemeente, en hoe inwoners invloed kunnen uitoefenen op het lokale bestuur. Ze kregen zelfs de kans om vragen te stellen en mee te kijken bij het werk van raadsleden. Dit bezoek gaf de leerlingen een waardevolle inkijk in hoe belangrijk democratie en actief burgerschap zijn in onze samenleving. Het bood hen niet alleen meer inzicht in het politieke proces, maar inspireerde hen ook om na te denken over hun eigen rol in de maatschappij.
  • Onlangs kregen onze 4 mavo-leerlingen een unieke kans om burgerschapsvorming in de praktijk te ervaren. Zij brachten, in samenwerking met ProDemos, een bezoek aan de Tweede Kamer in Den Haag. Tijdens het bezoek leerden de leerlingen hoe de landelijke politiek werkt, hoe wetten worden gemaakt en welke rol de Tweede Kamer hierin speelt. Dit bezoek werd gecombineerd met een opdracht in verschillende kunstmusea voor het vak CKV, zoals het Mauritshuis en Escher in het paleis. 
  • Op 30 oktober kregen de leerlingen van havo 4 een unieke kans om zich even een echte DNA forensisch onderzoeker te voelen! Onder begeleiding van gastdocenten van de Universiteit van Amsterdam gingen zij aan de slag met een spannend en leerzaam practicum. Het combineren van theorie en praktijk gaf hen niet alleen een kijkje in de wereld van forensisch onderzoek, maar ook meer inzicht in de veelzijdige toepassingen van biologie in het echte leven.
  • Onze leerlingen hebben indrukwekkende kunstwerken gemaakt voor Museum Arnhem. Deze kunstwerken, gemaakt rond de tentoonstelling Radicaal had het thema In Actie, zijn nog tot 5 januari te bewonderen.
  • Binnenkort gaan onze leerlingen met het vak Duits naar Düsseldorf voor een bijzondere en leerzame ervaring! Tijdens deze excursie krijgen zij de kans om hun Duitse taalvaardigheden in het echte leven te oefenen. De leerlingen zullen opdrachten uitvoeren terwijl ze over de sfeervolle kerstmarkt lopen. Denk aan het stellen van vragen aan lokale kraamhouders, het lezen van bordjes en menu’s, en het voeren van korte gesprekken in het Duits. Het is een geweldige manier om de taal op een natuurlijke manier te gebruiken én tegelijkertijd te genieten van de gezellige kerststemming in Düsseldorf. Deze uitstap brengt de theorie tot leven en laat zien hoe waardevol het is om een vreemde taal te leren. 

Ook kijken we vooruit:

  • De kerstparade, georganiseerd door leerlingen van MB voor de onderbouw, staat voor de deur, gevolgd door het kerstgala voor de hele school. Hopelijk wordt dat een mooi feest om het jaar in stijl af te sluiten. 
  • Na de kerstvakantie staat dan alweer de derde toetsweek op de planning. Eind januari, bekijken we met alle vakdocenten samen de behaalde resultaten. Zo bespreken we hoe we onze leerlingen het beste kunnen begeleiden om in de tweede helft van het schooljaar hun doelen te behalen. 

Het schooljaar is al bijna halverwege, en wat hebben we samen al veel gedaan en bereikt. We zijn trots op de inzet, creativiteit en betrokkenheid van onze leerlingen. Op naar een nieuw inspirerend en succesvol jaar!