Nieuws van de decaan
Profielkeuze
In klas 2, havo 3 en mavo 3 is de profielkeuze inmiddels afgerond. Alle leerlingen hebben een brief ontvangen met hun definitieve keuze. Eventuele wijzigingen zijn vanaf nu alleen nog mogelijk met toestemming van de school.
De afgelopen maanden is er op verschillende manieren aandacht besteed aan het maken van een passende keuze. Zo volgden de leerlingen uit klas 2 een vakkencarrousel met lesjes binnen de vakgebieden Mens & Maatschappij en Mens & Natuur, zodat zij konden ontdekken waar hun interesses liggen. Havo 3-leerlingen gingen in gesprek met havo 5-leerlingen tijdens een speeddatesessie, waarin volop ruimte was om vragen te stellen over vakken en profielen. Mavo 3-leerlingen hoefden nog maar één of twee vakken te laten vallen; dit proces is uitgebreid besproken in de mentorlessen.
Na de driehoeksgesprekken (ouder-leerling-mentor) hebben leerlingen hun keuzes eventueel nog kunnen aanpassen tot 1 april. We zijn blij met de betrokkenheid van ouders en leerlingen in dit traject!
Deelname VLS
Voor de havo 4-leerlingen staat binnenkort de activiteit Van Leerling naar Student (VLS) op de agenda. In deze activiteit maken leerlingen kennis met het hoger onderwijs door bezoeken aan twee hogescholen: de HAN en Van Hall Larenstein. Tijdens het bezoek krijgen leerlingen voorlichting over een specifiek interessegebied, verzorgd door huidige studenten. Ook wordt er uitleg gegeven over het studeren in het algemeen, wat hen helpt bij hun oriëntatie op toekomstige studies.
Deze ervaring biedt de leerlingen de kans om in een vroeg stadium te ontdekken of een bepaald studiegebied bij hen past en wat het studeren inhoudt. Het is een waardevolle gelegenheid om inzicht te krijgen in het studentenleven en de mogelijkheden binnen het hoger onderwijs.
Ouders kunnen hun kind ondersteunen door samen te praten over de ervaringen en wat ze van de bezoeken hebben geleerd. Dit kan hen verder helpen in het maken van weloverwogen keuzes voor de toekomst.
Doorstromers M4 → H4
Momenteel overwegen 36 leerlingen de overstap van mavo 4 naar havo 4. Om door te stromen naar havo 4, geldt dat leerlingen minimaal 7 vakken moeten volgen of een gemiddeld cijfer van 6,8 moeten behalen.
Deze leerlingen hebben al verschillende stappen gezet in het proces. Ze hebben een speeddate gehad met leerlingen die vorig jaar de overstap hebben gemaakt, een vragenlijst ingevuld, vakadviezen ontvangen van hun docenten, en in groepjes intakegesprekken gevoerd met Suzanne (afdelingsleider) en Els (decaan). Op basis hiervan is er een algemeen advies opgesteld dat de leerlingen deze week per e-mail ontvangen.
Nu kunnen de leerlingen beslissen of ze zich definitief willen aanmelden voor de doorstroom naar havo 4. Voor leerlingen die een negatief advies hebben gekregen maar zich alsnog aanmelden, willen we een gesprek met ouders plannen. Het doel hiervan is om samen een goed doordacht plan voor de instroom te maken, zodat de slaagkans zo groot mogelijk is.
Montessori Certificaat
Het Montessori Certificaat is bedoeld om te laten zien dat onze leerlingen die zich hebben ontwikkeld op verschillende belangrijke vaardigheden, zoals zelfstandigheid, creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid. Deze vaardigheden zijn in lijn met de brede Montessori-doelen die we op school belangrijk vinden: het ontwikkelen van een zelfbewuste, verantwoordelijke en reflectieve leerling die in staat is om zijn of haar eigen leerproces te sturen en te verbeteren.
In de mentorlessen werken leerlingen aan het afronden van hun certificaat. Ze vragen elkaar om feedback, reflecteren op hun eigen leerproces en denken na over wat ze geleerd hebben. Mentoren zijn bezig met het schrijven van begeleidende teksten, waarin de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen wordt beschreven.
Alle leerlingen ontvangen hun Montessori Certificaat tijdens de diploma- of rapportuitreiking, waarmee we hun inzet en groei in de afgelopen periode officieel erkennen. Dit certificaat is niet alleen een erkenning van hun prestaties, maar ook een weerspiegeling van de bredere doelen die we binnen het Montessori-onderwijs nastreven.